domingo, 30 de enero de 2011

Pràctica 6: Necessitats Humanes

Psicologia humanista: és un corrent de la psicologia que sorgeix durant la dècada dels cinquanta com a reacció al conductisme i la psicoanàlisi.
El que pretén la psicologia humanista és la consideració global de la persona i l’accentuació dels aspecte existencials i positius. Criticant  a una psicologia que, fins llavors, s’havia inscrit com una ciència natural intentant reduir la persona a variables quantificables o que només és centrava ens els aspectes negatius i patològics de la persona.
Abraham Harold Maslow:
VA ser un psicòleg estadounidense conegut com un dels fundadors i principal exponent de la psicologia humanista. Els seus últims treballs el defineixen com un pioner de la psicologia tranpersonal. El seu desenvolupament teòric més conegut és la piràmide de les necessitats, que és un model on es planteja una jerarquia de les necessitats humanes, en la que la satisfacció de les necessitats bàsiques o subordinades donen lloc a una generació successiva de necessitats més altes.
Abraham va ser el fill gran de set germans, els seus pare eren jueus russos que havien emigrat Brooklyn (Nova York) on el 1 d’abril de 1908 naixia ell. Maslow va ser un nen solitari al qual els seus pares li ven exigir molt per  aconseguir un èxit acadèmic.
Primer va estudiar medicina en el City College de Nova York. Desprès de dos semestres, va ser transferit a Cornell i desprès va tornar al City College.
Contra els desitjos dels seus pares, es va casar amb la seva cosina gran Marta Goodman, amb qui va tenir 6 filles. Van traslladar-se a Wisconsin, on va poder estudiar a la Universitat de Wisconsin.  Va ser aquí on va començar a interessar-se per la psicologia.
El 1930 va rebre un BA, el 1931 el MA i el doctorat el 1934, tots en psicologia i de la Universitat de Wisconsin. VA ser el 1934 quant va proposar la teoria psicològica anomenada Jerarquia de les necessitats de Maslow.
El 1935 va tornar a Nova York on va treballar en la Universitat de Columbia juntament amb E.L.Thorndike i va interessar-se en la investigació de la sexualitat humana.
El 1937 assumeix un càrrec acadèmic com a professor en el Brooklyn College on començar a donar classes a temps complet.
El 1951 es va mudar a Boston i va ser el Cap del departament de Psicologia de Brandeis. Va estar-se 10 anys allà.
El 1967 va ser premiat com a humanista de l’any. En els seus últims anys de vida i semi retirat de la activitat docent, es va dedicar a un projecte teòric que no va acabar: desenvolupament d’una filosofia i una ètica que concorden amb les hipòtesis de la psicologia humanista.
Va morir el 8 de juny del 1970 a Califòrnia com a conseqüència d’un infart miocardíac.
Jerarquia de les necessitats Humanes:
L’escala de les necessitats de Maslow és descriu generalment com una piràmide que consta de 5 nivells. L’idea bàsica de la jerarquia és que les necessitat més altes ocupen la nostra atenció només quant s’han satisfet les necessitats inferiors.
Segons la piràmide de Maslow les necessitats són:
1.Necessitats fisiològiques: son necessitats fisiològicament bàsiques per mantenir l’homeòstasi. Dins tindríem: la necessitat de respirar, beure i alimentar-se, la necessitat de dormir, evitar el dolor, etc.
2.Necessitats de seguretat i protecció: quant les necessitats fisiològiques es mantenen compensades, sorgeix la necessitat de sentir-se segur i protegit. Inclús desenvolupar certs límits en quant a l’ordre.
3.Necesitats amor pertinença: estan relacionades amb el desenvolupament de l’individu, i són: associació, participació i  acceptació.
4.Necessitats d’estima: consta de dos tipus:
                -Estima alta: consisteix en la necessita del respecta a un mateix.
                -Estima baixa: consisteix en el respecte cap a les altres persones.
Si hi ha manca en aquestes necessitats és quant es reflexa una baixa autoestima i el complexe d’inferioritat.
5.Autorealització: són les necessitat més elevades, i per tant es troben a dalt de tot de la jerarquia. A través de la seva satisfacció és trobar un sentit a la vida mitjançant el desenvolupament potencial d’una activitat.
Amb relació a la piràmide de Maslow hi ha tres tipus de comportaments:
a)Comportaments CONSTRUCTIUS. S'assoleix l'objectiu de satisfer la necessitat autèntica i tothom en surt beneficiat.

b)Comportaments DESTRUCTIUS. S'assoleix l'objectiu de satisfer la necessitat autèntica però algú en surt perjudicat.

c)Comportaments FALLITS. No s'assoleix l'objectiu de satisfer la necessitat autèntica

Pràctica:
La pràctica consisteix en busca un exemple de cada tipus de comportament per els 5 nivells de la piràmide
1r. nivell: FISIOLÒGIC
Constructiu: Una persona a plegat de treballa a l’hora de dinar i per tant va a casa seu a menjar.
Destructiu: Una persona ha queda’t amb uns companys de feina per avançar un projecte, però té gana i decideix baixa a la cafeteria a menjar algú.
Fallit: Una persona té gana però i l’hora de dinar lliure però prefereix quedar-se avançar feina i per tant no dina.  
2n. nivell: SEGURETAT
Constructiu: Una gimnasta té una prova molt important però just uns dies abans sent molèsties a l’espatlla i parlar amb l’entrenadora per tal de dir-li que no hi podrà assitií.  
Destructiu: Una gimnasta té una prova molt important però just uns dies abans sent molèsties a l’espatlla i decideix no fer-la.
Fallit: Una gimnasta té una prova molt important però just uns dies abans sent molèsties a l’espatlla, tot i no està bé decideix presentar-s’hi. Com a conseqüència és fa lesiona l’espatlla i durant un període de temps no podrà entrenar.
3r. nivell: AMOR I PERTINENÇA
Constructiu: Una persona li ha passat una experiència molt bona i té moltes ganes de poder compartir-la amb algú. Per la qual cosa truca als seus amics i queden.
Destructiu: Una persona li ha passat una experiència molt bona i té moltes ganes de poder compartir-la amb algú i enlloc de trucar als seus amics decideix quedar amb  uns coneguts.
Fallit: Una persona li ha passat una experiència molt bona i té moltes ganes de poder compartir-la amb algú. Trucar per quedar amb els seus amics però li diuen que no poden, per tant es quedar a casa llegint un llibre.
4t. nivell: AUTOESTIMA
Constructiu: Una noia té un treball de final de carrera, si esforça molt . Quant el presentar els professors queden encantats amb el treball i la feliciten.
Destructiu: Una noia té un treball de final de carrera, el fa ràpid i corrents sense esforçar-s’hi. Per tant el treball és pèssim i els professos la suspenen.
Fallit:  Una noia té un treball de final de carrera, si esforça molt . Però no fa la presentació.
5è. nivell: AUTOREALITZACIÓ
Constructiu: Un noi té un examen d’anglès per tal de poder anar d’Erasmus a Londres i ha estudiat molt. Per la qual cosa treu molt bona nota i aconsegueix la plaça.
Destructiu: Un noi té un examen d’anglès per tal de poder anar d’Erasmus a Londres, però li ha fet mandra estudiar i es presenta a l’examen sense haver fet res. Com a conseqüència suspèn l’examen i perd la plaça.
Fallit:  Un noi té un examen d’anglès per tal de poder anar d’Erasmus a Londres i no si presentar.
Reflexió:
Amb la pràctica sobre la teoria de Abraham Maslow em pogut veure com tota acció d’una persona té com a finalitat l’autorealització, tot i que  no sempre s’arribi aqueta.
Perquè com també em pogut observar hi ha tres tipus de comportament envers les necessitats i no sempre utilitzem el més adequat. Ja que si davant de certes necessitats tenim un comportament fallit no aconseguirem satisfer les nostres necessitats i per tant no arribarem a una autorealització.
El més important, pel que jo he entès, és que si una persona vol arribar a l’autorealització ha de poder satisfer les necessitat més baixes, i que si volem fer-ho senes sentint-se malament el camí es a partir de comportaments constructius.
Si aconseguim satisfer les nostres necessitats però perjudiquem als altres no ens sentirem bé amb nosaltres mateixos perquè no haurem actuat correctament.

1 comentario: